16 yaşındaki Fizik Teorisyeni ve Matematikçi Jacob Barnett.
İleride Nobel Ödülü almasına kesin gözüyle bakılan bir dahi.
Ancak, otistik.
İleride Nobel Ödülü almasına kesin gözüyle bakılan bir dahi.
Ancak, otistik.
2 yaşında otizm teşhisi konduğunda bir daha asla konuşamayacak demiş doktorlar.
Okul öğretmeni Jacob’un okuma yazma öğrenemeyeceğini söylediğinde annesi onu okuldan almış.
Okulsuz eğitim vermeye başlamış.
Bir an bile düşünmeden.
Terapilerde Jacob’un temel olarak yapamadığı becerileri -ve belli ki yapmak istemediği- şeyleri Jacob’a yaptırmaya çalışıyorduk diyor annesi.
Ama burada bir yanlışlık var diye düşünmüş.
Ve bambaşka bir metot denemiş.
Otistik çocuğu için mevcut tüm terapileri ve klasik eğitimi reddettiğinde deli gözüyle bakmış etrafındakiler.
Oysa diyor çocuğunun tam olarak neye ihtiyacı olduğunu ancak bir anne bilebilir…
Ve ekliyor
'Ben sadece Jacob’u izledim.
Ne yapmaktan hoşlanıyor. Buna odaklandım.
Neyi yapamıyor deyip onu düzeltmeyi bıraktım.
Neyi seviyor. Bardak içindeki suyla ilgilendiyse ona 10 su dolu bardak daha verdim mesela.
Neye ilgi duyduysa,
ve çok inanılmaz bir şey oldu:
Ben bu metodu izledikçe o da bizim dünyamıza daha fazla ilgi duymaya başladı.
Ve konuşmaya başladı!
Kimse inanamadı.'
Annenin iki oğlu daha var. Onlar da ağabeyleri Jacob gibi kendi ilgi alanlarına yönelip eğitimlerini o konuda sürdürüyorlarmış.
Çocuklarının eğitiminde belli ki unschooling yöntemleri kullanan annenin dediğine göre,
Oğlanlardan biri hastalıkların nasıl geliştiğini araştırıyormuş mesela diğeri ise fırtınaları inceleyip yeni meteoroloji tahmin metotları oluşturmaya çalışıyormuş.
Jacob’un okullarla ilgili düşüncesi şöyle:
'Ben sadece Jacob’u izledim.
Ne yapmaktan hoşlanıyor. Buna odaklandım.
Neyi yapamıyor deyip onu düzeltmeyi bıraktım.
Neyi seviyor. Bardak içindeki suyla ilgilendiyse ona 10 su dolu bardak daha verdim mesela.
Neye ilgi duyduysa,
ve çok inanılmaz bir şey oldu:
Ben bu metodu izledikçe o da bizim dünyamıza daha fazla ilgi duymaya başladı.
Ve konuşmaya başladı!
Kimse inanamadı.'
Annenin iki oğlu daha var. Onlar da ağabeyleri Jacob gibi kendi ilgi alanlarına yönelip eğitimlerini o konuda sürdürüyorlarmış.
Çocuklarının eğitiminde belli ki unschooling yöntemleri kullanan annenin dediğine göre,
Oğlanlardan biri hastalıkların nasıl geliştiğini araştırıyormuş mesela diğeri ise fırtınaları inceleyip yeni meteoroloji tahmin metotları oluşturmaya çalışıyormuş.
Jacob’un okullarla ilgili düşüncesi şöyle:
'Okullar öğrenmek için güzel yerler ama öğrenmek ve bunu uygulamak yani gerçek problemleri çözmek arasında fark var. Otistik olduğum için çok mutluyum. Çünkü öyle olmasaydım bugünkü ben olamazdım….'
Özet Çeviri: İlmiHane
* Jacob'un 'Tüm bildiklerinizi unutun' başlıklı bir Ted konuşması var. Burada.
* Annesi Kristine Barnett'in oğluyla evde eğitim yolculuğunu kaleme aldığı kitap Umut Işığı.
* Annesi Kristine Barnett'in oğluyla evde eğitim yolculuğunu kaleme aldığı kitap Umut Işığı.
Not: 'Çevirilerim' etiketli yazılarımı kaynak göstererek paylaşabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder